Problem of the fact in modern psychology

Vladimir Aleksandrovich Mazilov

Аннотация


Mazilov V.A. Problem of the fact in modern psychology // История российской психологии в лицах: Дайджест. 2016. № 6. С. 125-140

Аннотация. Статья  посвящена важной  методологической  проблеме современной психологии. Особенная актуальность данной работы состоит в том, что многими психологами она вообще не осознается как методологическая проблема. В психологии отсутствуют исследования, посвященные проблеме факта. Факт традиционно трактуется как результат наблюдения или эксперимента, не допускающий неоднозначного толкования. Это противоречит широко известным

ситуациям, когда факт оценивается и интерпретируется по-разному. Такой подход не позволяет конструктивно решить проблему. В статье утверждается, что решить проблему факта возможно только рассмотрев его в соотношении с другими методологическими категориями. Формулируется новый подход к анализу факта: рассмотрение факта должно быть включено в интегративную методологическую концепцию. Это когнитивная  методология психологии. Утверждается, что для психологии необходим уровневый подход к трактовке факта. В структуре факта могут быть выделены следующие уровни: идеологический, предметный, процедурный. Идеологический уровень связан с трактовкой предмета психологии, предметный и процедурный, соответственно, с базовой категорией и моделирующими представлениями. Уровневый подход, таким образом,  может быть реализован,  если проблема факта рассматривается  в контексте методологической теории  научного исследования.  Намечается перспектива дальнейших исследований, направленная на поиски синтеза уровневого строения и структурного анализа.

Ключевые слова: Методология, факт, психологическое исследование,  когнитивная методология, философия науки,  структура, уровень, предтеория

 

Проблема факта в современной психологии[1]

Abstract. The subject of this article is an important methodological problem of modern psychology. It is especially topical as many psychologists do not consider it as a methodological problem at all. In the frames of psychology there are no studies of the fact problem. Traditionally, the fact is interpreted as a result of observation or of an experiment that does not admit an ambiguous explanation. This contradicts widely known situations when the fact is estimated and interpreted in different ways. Such approach is not a constructive decision of the problem. In this article it is stated that it is possible to solve the problem of the fact only after examining it in correspondence with other methodological categories. A new approach to the analysis of the fact is formulated: the fact examination should be included into the integrative methodological concept. It is a cognitive methodology of psychology. It is claimed that level approach to the fact interpretation is necessary for psychology. In the fact structure one can distinguish the following levels: ideological, subject, procedural. The ideological level is related to the interpretation of the subject of psychology, subject and procedural levels correspondingly are related to the basic category and modelling representations. Thus, the level approach can be realized in case the fact problem is examined in the context of the methodological theory of scientific research. One can outline the prospect of further research that is aimed at the search of the synthesis of the level structure and structural analysis.

Keywords:  Methodology, fact, psychological research, cognitive methodology, philosophy of science, structure, level, pre-theory


[1] The work was implemented with the assistance of the Russian Scientific Fund of Humanities, grant 15-06-10716



Полный текст:

PDF

Литература


Yenikeev B.N. Fact // Great Psychological Dictionary / Edited by V.P.Zinchenko and B.G.Mescheryakova. Saint-Petersburg, 2008.

Ivanova I.I., Aseev V.G. Methodology and Methods of Psychological Research // Methodological and Theoretical Problems of Psychology. Moscow: Nauka, 1969, pp.218-245

Kant, I. Works in six volumes. V. 3. Moscow: Mysl, 1964. 799 p.

Lomov, B.F. Methodological and Theoretical Problems of Psychology. Moscow: Nauka, 1984. 444 p.

Mazilov V.А. Scientific Psychology: The Problem of Method // The works of Yaroslavl Methodological Workshop. Volume 2: The Method of Psychology / Edited by V.V.Novikov (Editor-in-Chief), I.N. Karitsky, V.V. Kozlov, V.А. Mazilov. Yaroslavl: International Academy of Psychological Sciences, 2005. P. 248-279

Mazilov V.А. Theory and Method in Psychology. Yaroslavl: International Academy of Psychological Sciences, 1998

Mazilov V.А. The Prospects of the Paradigm Synthesis in Modern Psychology // Yaroslavl Pedagogical Herald. Science Journal. № 3. Voд. 2 (Psychological Pedagogical Sciences). 2013. P. 186-194

Mazilov V.А. The Principle of the Theories Commensurability in Psychology // Herald of N.A.Nekrasov Kostroma State University. Series "Pedagogics. Psychology. Social Work. Youth Studies. Sociokinetics. № 4. Vol. 19. 2013. P. 28-32

Mazilov V.А. The Formation of Psychology Method: History Pages (Method of Introspection) // Methodology and History of Psychology. 2007. Volume 2. № 1. pp. 61-85.

Nikiforov, А.L. Fact [Text] // New Encyclopaedia of Philosophy. Volume 4. Moscow, 2010. P. 157-158

Nikiforov, А.L. Philosophy and History of Science. Moscow: Ideya-Press, 2008. 264 p.

Petrenko, V.F. Multidimentional Consciousness: The Psychosemantic Paradigm. Moscow: New Chronograph, 2010. 440 p.

Rogovin, М.S. Theoretical Basics of Psychological and Psycho-Pathological Research. Tomsk, 1988. 236 p.

Rogovin, М.S. Introduction into Psychology. Moscow: Vysshaya Shkola, 1969. 356 p.

Shults D., Shults S. History of Modern Psychology. Saint Petersburg: Evraziya, 2002. 532 p.

Yurevich А.V. Methodology and Sociology of Psychology. Moscow: Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences, 2010.


Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.




(c) 2016 История российской психологии в лицах: Дайджест - ISSN 2415-7953 (РИНЦ)

Яндекс.Метрика